I 𝘙𝘦𝘵𝘩𝘪𝘯𝘬𝘪𝘯𝘨 𝘵𝘩𝘦 𝘌𝘹𝘵𝘳𝘢𝘷𝘦𝘳𝘵𝘦𝘥 𝘚𝘢𝘭𝘦𝘴 𝘐𝘥𝘦𝘢𝘭: 𝘛𝘩𝘦 𝘈𝘮𝘣𝘪𝘷𝘦𝘳𝘵 𝘈𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦, utmanar Grant i sin forskning den föråldrade synen på den framgångsrika mycket extroverta säljaren. Enligt Grant studie där han undersökte callcenters är de verkliga stjärnorna inom försäljning inte de mest högljudda eller utåtriktade, utan ambiverta personer.
𝐌𝐲𝐭𝐞𝐧 𝐨𝐦 𝐞𝐱𝐭𝐫𝐚𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐨𝐧 𝐢𝐧𝐨𝐦 𝐟𝐨̈𝐫𝐬𝐚̈𝐥𝐣𝐧𝐢𝐧𝐠
Under många år har extroverta personer betraktats som de riktiga säljarna. Deras sociala förmåga, självförtroende och energi ses som naturliga ingredienser för framgång. Extroverta engagerar enkelt kunder, övertygar med självsäkerhet och har uthålligheten som krävs för att stänga affärer. Det låter logiskt: festens mittpunkt borde också vara bäst på att sälja, eller hur? Men Grants med fleras forskning visar att detta inte stämmer. Även om extroverta ofta trivs i dynamiska och energirika miljöer, kan deras entusiasm ibland skymma en avgörande del av försäljningen — att lyssna. Extroverta säljare kan lätt fokusera mer på sina egna perspektiv än på kundernas. Även om försäljning kan kräva en viss grad av självsäkerhet och entusiasm, kräver det också hänsyn till kundernas behov, intressen och värderingar och i sin iver att leda samtalet kan extroverta missa de subtila ledtrådarna om vad kunderna verkligen behöver.
𝐀𝐦𝐛𝐢𝐯𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐭𝐞𝐫 𝐮𝐭𝐦𝐚̈𝐫𝐤𝐞𝐫 𝐬𝐢𝐠
Ambiverta däremot balanserar kunddialogen perfekt. De vet när de ska ta ett steg tillbaka, lyssna aktivt och skapa en genuin koppling till kunden. Samtidigt kan de med självförtroende kliva fram när situationen kräver det, leda samtalet och övertyga med auktoritet. Denna anpassningsförmåga gör att ambiverta kan justera sitt tillvägagångssätt efter kundens behov, och kombinera empati med övertygelse på ett sätt som bygger förtroende och leder till framgång. Grants forskning, tillsammans med andra studier visar att bästa säljarna är de som smidigt kan växla mellan att lyssna och leda. Ambiverta personers förmåga att anpassa sig gör dem skickliga på att navigera i komplexa kundrelationer. De presterar ofta bättre än både extroverta och introverta kollegor
𝐕𝐚𝐝 𝐤𝐚𝐧 𝐯𝐢 𝐥𝐚̈𝐫𝐚 𝐨𝐬𝐬 𝐚𝐯 𝐝𝐞𝐭𝐭𝐚 𝐯𝐢𝐝 utbildning 𝐨𝐜𝐡 rekrytering 𝐚𝐯 𝐬𝐚̈𝐥𝐣𝐚𝐫𝐞?
Tittar vi på diagrammet så kan vi se att mycket extroverta säljare har ungefär samma resultat som introverta säljare. Och det är faktiskt positiva nyheter för många säljare! De flesta människor befinner sig naturligt någonstans i mitten på skalan. Grant menar att organisationer kan gynnas av att utbilda mycket extroverta säljare tillsammans med deras mer introverta kollegor så att de lär sig ta till sig vissa av de tysta och mer reserverade egenskaperna hos deras mer introverta kollegor